Regio-aanpak knelpunten kwetsbare ouderen

We hebben er allemaal mee te maken: verstopping in de (spoed)keten van zorg en al het werk en de schrijnende situaties die dit met zich meebrengt. Er heerst een breed gevoel van urgentie om dit te veranderen en hier gezamenlijk de schouders onder te zetten. Daarom is begin dit jaar in het Bestuurlijk Overleg Kwetsbare Ouderen afgesproken om met alle betrokken ketenpartijen een ‘klantreis’ te maken en de grootste knelpunten te inventariseren. Het werd een warme dag met een mooi resultaat.

foto bij knelpntn.jpg

Vijftig professionals en bestuurders

Op 4 juli 2018 kwamen zo’n twintig professionals en enkele bestuurders bij elkaar in het gemeentehuis van Veldhoven. Op interactieve wijze werd de reis van kwetsbare ouderen in kaart gebracht. Een voorbereidingsgroep had hiervoor zes casussen uitgewerkt. Het resultaat van de middag bestond uit een korte uitwerking van de acht grootste knelpunten in de reis van kwetsbare ouderen. Om 18.00 uur startte de presentatie van de middagopbrengst aan zo’n 20 bestuurders die inmiddels waren gearriveerd.

Acht speerpunten

In de avond was het de uitdaging om met alle aanwezigen tot een set van gezamenlijke prioriteiten te komen en bestuurlijk commitment af te geven voor gezamenlijke uitvoering ervan. Dat is gelukt. Onderstaand zien jullie de acht speerpunten die we hebben benoemd.

Placemat.jpg

Samen doorpakken

Op 11 september 2018 is met de trekkers van de speerpunten de scope per project besproken. Inmiddels zijn we de programma-organisatie aan het optuigen, waarbij we de pragmatische insteek met betrokkenheid van professionals en cliënten willen voortzetten. Er zijn projectleiders gevraagd of benoemd en ook de programmadirecteur is aangesteld: Colette de Vries. In een volgend nieuwsbericht zullen we hen wat uitgebreider voorstellen.

Op 26 oktober heeft de vervolgbijeenkomst plaats gevonden met bestuurders om de scope per project definitief vast te stellen. Wederom was dit een hele inspirerende middag, waarbij we elkaar goed kunnen vinden in de uitwerking van de 8 speerpunten. De opzet van elk project wordt door alle aanwezigen gesteund. De projectleiders gaan nu verder aan de slag met het vormen van de projectteams en het maken van een concrete projectplanning.

Mocht je interesse hebben om mee te denken of te doen, dan horen we dat graag! 

Previous
Previous

Waarom Precies!?

Next
Next

De start van Precies!