Houd zelf de regie over je leven en bespreek tijdig je wensen

Hoe inspireren we zorgprofessionals in de 1e lijn voor het voeren van gesprekken over vroegtijdige zorgplanning?

Hoe empoweren we patiënten en leggen we gegevens vast?

En hoe delen we uitkomsten van ACP (Advance Care Planning) gesprekken tussen zorgverleners?

Dit zijn zomaar een paar vragen waar de werkgroep ACP samen met Precies! en het Netwerk Palliatieve Zorg Zuidoost-Brabant, de kartrekker van het project, de afgelopen tijd mee bezig zijn geweest.

Dagelijks plezier

Op dit moment besteden diverse zorgverleners op wisselende manieren aandacht aan vroegtijdige zorgplanning door middel van het ACP gesprek. Vaak gaat het alleen over medische onderwerpen, zoals wel of niet reanimeren en het hebben van een wilsverklaring. Maar een ACP gesprek moet ook gaan over niet medische onderwerpen zoals dagelijks plezier, zingeving, afscheid nemen of juridische aspecten. Ook zijn betrokken zorgverleners niet altijd, of beperkt, op de hoogte van reeds gevoerde ACP gesprekken en sluiten deze (mede daardoor) niet op elkaar aan.

Projectleider Lara Dijkstra geeft aan dat ze willen bereiken dat meer patiënten een ACP gesprek krijgen over medische én niet medische onderwerpen. Daarbij moeten de gemaakte afspraken bekend zijn en aangevuld worden door zorgverleners in het netwerk van de patiënt. Hierdoor maken patiënten realistische keuzes over hun toekomst wat betreft zorg en behandeling die past bij hun waarden, wensen, doelen en voorkeuren.

Opluchting

Peter Verbruggen is huisarts en voor hem zijn ACP gesprekken een markering in een ziekteproces. ‘Ik ervaar nogal eens opluchting bij patiënten (en ook bij mijzelf) als over zaken als behandelbeperkingen en -wensen gesproken is en daarover ook afspraken vastgelegd zijn. Zonder ACP afspraken ontstaat er nog wel eens onenigheid over het te voeren beleid in crisissituaties (zeker als naasten toch verschillende inzichten hebben). Ook voor waarnemend artsen leidt het nogal eens tot twijfel en daardoor onnodige behandelingen of zelfs verwijzingen. Als regiearts op de Centrale Huisartsenpost vind ik het erg prettig en helpend om te lezen wat er al besproken en afgesproken is bij voor mij onbekende patiënten.’

Patiënt in zijn kracht

Wendy van Loo, projectleider bij Precies! en stafmedewerker Zorg Kwetsbare Ouderen bij PoZoB, maakt zich hard voor het goed vastleggen van behandelwensen- en grenzen. Zorgverleners in de huisartsenpraktijk noteren het gesprek onder de ‘ICPC code A.20’. Dit kan al bij aanvang van het eerste gesprek. Zorgverleners in de huisartsenpraktijk zijn dan op de hoogte van de afspraken die zijn gemaakt samen met de patiënt. Wanneer een patiënt toestemming geeft om gegevens te delen (OPT-IN), dan worden gegevens ook gedeeld met de huisartsenpost. We verkennen momenteel of deze gegevens ook gedeeld kunnen worden met de spoedeisende hulp. VIP samenwerken maakt het mogelijk om bepaalde gegevens te delen, waaronder het gezondheidsplan. De Zorgtrajectbegeleider en andere professionals kunnen steeds vaker in VIP. “Belangrijk is om samen met de patiënt het gesprek aan te gaan en de patiënt zelf in zijn kracht zetten, zodat samen met zorgverleners de best passende beslissingen genomen worden over hun toekomst, over hun leven”.


januari 2022