Samenwerking versterkt eigen regie bij ouderen

Bij het klantencentrum WoonincPlusVitalis kunnen senioren al sinds 2016 terecht voor ondersteuningsvragen die te maken hebben met wonen, zorg en welzijn. Onlangs werd de samenwerking met WIJeindhoven versterkt, door hun intrek in hetzelfde gebouw.

1. klantencentrum_Woonincplusvitalis_v1.0.jpg

Leren van goede voorbeelden en daar op andere plaatsen de vruchten van plukken. Dat is één van de uitgangspunten van Precies! In het project ‘Loket zorg en welzijn’ doen we dat samen met Eindhoven, Veldhoven, Geldrop en sinds kort ook Best. Hoe zorgen we ervoor dat ouderen en mantelzorgers weten waar ze terecht kunnen voor vragen en hulp over wonen, zorg en welzijn? En hoe voorkomen we dat ze ‘van het kastje naar de muur worden gestuurd’? Het klantcentrum van WoonincPlusVitalis is één van de deelnemers in het project.

Nog meer maatwerk

In het klantencentrum werken verhuurconsulenten van Wooninc. en zorgadviseurs van Vitalis WoonZorg Groep intensief samen. Hun gezamenlijke doel is senioren helpen bij hun zoektocht naar een fijne woon- en/of zorgoplossing, passend bij hun levensfase of zorgvraag. In datzelfde gebouw zit WIJeindhoven en dat zorgt voor korte lijntjes tussen de partijen. “Hierdoor kunnen we nog gemakkelijker maatwerk leveren voor klanten”, vertelt Monique Kroonen, Senior-Adviseur bij WoonincPlusVitalis. “De generalisten van WIJeindhoven kunnen bijvoorbeeld bij ons terecht om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn voor hun cliënten met een behoefte aan woonruimte met zorg. Wij kloppen weer bij hen aan wanneer we bijvoorbeeld een cliënt hebben die echt moet verhuizen, maar zelf niet de mogelijkheden heeft om dit te organiseren.”

Focus op behoud eigen regie

Het behoud van eigen regie staat bij het klantencentrum centraal. “In ons advies kijken we altijd waar mensen nu en in de verwachte toekomst het beste op hun plek zijn.” Daarom maakt het WoonincPlusVitalis gebruik van verschillende woonzorgconcepten. “In de ‘Extra’ woongebouwen is veel aandacht voor ontmoeten en veiligheid. In de ‘Compleet’ gebouwen zijn nog meer faciliteiten die erop gericht zijn om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Denk bijvoorbeeld aan een fysiotherapeut, kapper of huisarts in huis. Daarnaast is de zorg dichtbij en altijd aanwezig. En lukt het echt niet meer om zelfstandig te blijven wonen, dan kijkt het klantencentrum naar een oplossing binnen hetzelfde woongebouw.” Ook in andere gemeenten lopen inmiddels gesprekken met woningcorporaties of zij kunnen aansluiten bij het lokale loket.

Inspiratie voor andere gemeenten

“Het klantencentrum WoonincPlusVitalis is een heel goed voorbeeld voor andere gemeenten. Inhoudelijk is het samenbrengen op een locatie van deze professionals heel sterk, maar ook de sfeer die je ervaart bij binnenkomst is heel goed gedaan”, zegt Peter van Heesch, projectleider Loket Zorg & Welzijn. “Ook in Geldrop en Veldhoven wordt nagedacht over een loket waar ouderen met al hun vragen over wonen, welzijn en zorg terecht kunnen. Nu zijn er nog verschillende plekken voor deze verschillende vragen. Het is fijn dat we als partners binnen Precies! kunnen leren van dit succesvolle Eindhovense concept.” Recent is ook de gemeente Best aangesloten met Bestwijzer. In Bestwijzer werken 25 organisaties intensief samen waardoor inwoners op één centraal punt terecht kunnen voor alle vragen over wonen, zorg en welzijn. Peter van Heesch: “We zijn heel blij met de deelname van Bestwijzer omdat we daarmee 10 jaar ervaring inbrengen in het project wat de onderlinge synergie tussen gemeenten verder vergroot.”


oktober 2020