Unieke samenwerking voor snelle en juiste plaatsing cliënten

Acht zorgorganisaties zijn in december 2020 gestart met een - voor Nederland - unieke samenwerking. Zij werken met één systeem waarin de vraag naar zorg en hun gezamenlijk zorgaanbod samenkomen. Het doel is om senioren met een zorgbehoefte zo snel mogelijk de juiste zorg op de juiste plaats te bieden.

De acht betrokken zorgorganisaties; Amaliazorg, Ananz, Archipel, Sint Annaklooster, Joriszorg, Oktober, Valkenhof en Vitalis WoonZorg Groep zien de vraag naar zorg stijgen. Meer zorgplekken creëren is echter lastig door het personeelstekort. Het optimaal inzetten van beschikbare zorgplekken is dan ook belangrijker dan ooit. En dus startten zij een samenwerking, waarbij ook het St. Anna Ziekenhuis, het Máxima Medisch Centrum, het Catharina Ziekenhuis en de huisartsenorganisaties betrokken waren via het regionale Programma Precies!

Bekijk onderstaande video waarin werd afgeteld naar de start:

Optimale inzet van beschikbare zorg

Kartrekker van de samenwerking Pascale Bartels (betrokken namens Vitalis WoonZorg Groep) legt uit: “Opgeteld lijken er 1600 mensen op de wachtlijsten te staan. Maar als je beter kijkt, blijkt dat ruim 500 cliënten op meer dan één lijst staan.” Daardoor zijn adviseurs van de zorgorganisaties met dezelfde cliënten bezig, zonder dat ze dat van elkaar weten. “Dat betekent dubbel werk voor de zorgprofessionals. En voor de cliënt of mantelzorger is het lastig om te weten bij wie ze moeten zijn of waar ze het snelst een passende zorgplek krijgen. We willen bijvoorbeeld leegstand voorkomen, doordat iedereen nog aan het rondbellen is.”

Samenwerken in de regio met een gezamenlijk doel: de cliënt zo snel mogelijk op de juiste plaats krijgen met de juiste zorg die hij of zij nodig heeft.
— Lieke Mariën, cliëntadviseur en kwaliteitsverpleegkundige Amaliazorg

Eén totaaloverzicht van vraag en aanbod

brengen. Eén regionaal vraag-aanbodsysteem dus. Pascale: “Door deze nieuwe samenwerking werken we efficiënter. En hebben we sneller, betere oplossingen en informatie. We kijken over onze eigen organisatiegrenzen heen. Hierdoor weten we welke cliënten er in de regio op een zorgplek wachten én zien we welke zorgaanbieder welke bedden beschikbaar heeft.”

Het is fantastisch om te merken dat we in de regio voor alle cliënten de zorg nog beter willen organiseren.
— Rosanne van Kerkhoven zorgadviseur Vitalis WoonZorg Groep

Voordelen voor cliënt en zorgaanbieders

Vaak is het belang om snel passende zorg te bieden zo groot dat mensen niet meteen op hun voorkeursplek terechtkomen. Dan is een tussenplaatsing nodig. Het nieuwe systeem biedt goede informatie over waar cliënten verblijven, terwijl ze wachten op hun uiteindelijke plek. Komt er ergens een bed vrij, dan is te zien welke cliënten op die kamer wachten en waar ze nu verblijven. Ook loopt het contact met de cliënt via één organisatie. Deze dossierhouder werkt samen met de andere aanbieders. En door de samenwerking is er inzicht in de ontwikkeling van vraag en aanbod op regionaalniveau.

Wat een cadeautje om met deze enthousiaste collega’s te werken. Het resultaat: één regionaal wachtlijstsysteem, om beter te voldoen aan de woonbehoefte van de cliënt. Best wel trots op!
— Lilian Kwaspen, zorgconsulent Ananz

Corona als stroomversneller

Iedere zorgorganisatie houdt de regie over zijn eigen wachtlijst. Er komt dus geen centrale toewijzing van zorgplekken. Die was er begin dit jaar wel. Na het uitbreken van het coronavirus zetten veertien zorgorganisaties en ziekenhuizen in Eindhoven en omgeving het Regionaal Aanmeld Centrum (RAC) op. Hierin zorgden ze samen voor een betere doorstroom van COVID-patiënten vanuit de ziekenhuizen naar andere zorginstellingen. Een snelle en goede inventarisatie van beschikbare plaatsen bij de zorgaanbieders was hierbij essentieel. De ziekenhuizen zorgden voor een overzicht van welke patiënten naar een zorginstelling konden. Vervolgens maakte het RAC de match en werden de patiënten overgeplaatst naar een VVT-organisatie.

De projectgroep in overleg

De projectgroep in overleg

“Door deze noodzakelijke, plotselinge en intensieve samenwerking werd duidelijk dat er mooie kansen waren voor een structurele samenwerking”, zegt Pascale. Dus besloten de bestuurders om door te pakken. Vanuit en onder leiding van het WoonincPlusVitalis klantencentrum werkten de zorgaanbieders zes maanden enthousiast en hard samen. Met als doel om vanaf eind dit jaar allemaal vanuit één en hetzelfde vraag- en aanbodsysteem te werken. Een mooi resultaat!


Project ‘Efficiënte transfers’

In het project ‘Efficiënte transfers’ wordt aan meerdere oplossingen gewerkt, zoals het matchen van thuiszorgvragen via de Siilo-app en de huisartsenadvieslijn. In het projectteam bedenken professionals kansrijke oplossingen die worden getest, verbeterd en bij succes worden opgeschaald. Projectleider Nicole van den Broek (SGE) bewaakt de onderlinge verbindingen en synergie tussen de domeinen in het netwerk rond ouderen.


februari 2021

Previous
Previous

Rubriek: "In gesprek met ..."

Next
Next

Voorkom de opschalingsimpasse!