Zorg op afstand waar het kan

De noodzaak voor zorg op afstand en het digitaal delen van cliënt-informatie kwam tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling. Hoe houden we dat vast? Door samen ervaringen te delen, zoals tijdens het 'live streaming inspiratie event' op 2 juli met 130 deelnemers.

nb4 art3.png

Ook de tijdelijke ‘corona opt-in’ bleek zeer waardevol én noodzakelijk. De ‘corona opt-in’ is een professionele samenvatting van het patiëntendossier voor zorgverleners op huisartsenposten, coronaposten en de spoedeisende hulp. Zeer waardevol en noodzakelijk om goede zorg te leveren en overbehandeling te voorkomen.

Levenswensen delen

Projectleider Wendy van Loo: “Het delen van informatie is altijd belangrijk geweest voor het geven van goede zorg en het voorkomen van onder- of overbehandeling. Samen met huisartsen(posten), ziekenhuizen, apothekers en RZCC waren we al bezig om meer informatie te delen via het Landelijk Schakel Punt. Tijdens de coronacrisis werd ineens veel vaker het gesprek gevoerd over behandelwensen van patiënten en door deze goed te registreren én te delen zijn steeds meer professionals op de hoogte. Ik merk in mijn werk als praktijkondersteuner dat het voor veel patiënten en mantelzorgers een opluchting is om levenswensen te delen, het helpt bij de gedachtevorming en creëert rust.” Bij deze vroegtijdige zorgplanning (ACP) ondersteunen de huisarts en/of praktijkondersteuner de patiënt. Wendy: “Doordat we deze informatie nu kunnen delen, zijn ook professionals buiten de praktijk op de hoogte.”

Samenwerking online

“Omdat fysiek contact amper mogelijk was tijdens de coronacrisis, werd er meer dan ooit gebeld. Soms ook met beeld,” vertelt Ellen Huijbers, huisarts en medisch directeur bij DOH. “Ondanks de fysieke afstand, zijn we met alle betrokken zorgverleners meer om ouderen heen gaan staan en was er meer samenwerking met het steunsysteem van ouderen. Dat moeten we echt zien vast te houden. Zo willen we bijvoorbeeld het multidisciplinair patiëntoverleg meer online gaan doen. Dat is vaak ook handiger voor de mantelzorger en betrokken paramedici.”

Versnellen zorgtechnologie

Fysiek contact zal (voorlopig) minder mogelijk zijn dan we gewend waren voor de coronacrisis. In die zin past het project ‘Opschalen Zorgtechnologie’ als een jasje in ‘het nieuwe normaal’. Tijdens de coronacrisis werden door de projectgroep voorbereidingen getroffen voor een live streaming inspiratie event vanuit de Effenaar op 2 juli. Samen met Fontys, het Zorg Innovatie Platform en het Convenant Transitie VVT is voor de 130 ‘deelnemers’ thuis een programma voorbereid ter inspiratie om zorg en technologie met elkaar te verbinden. Toon van de Looy: “De implementatie van technologie door hulpverleners stellen wij centraal, want door de inzet van bruikbare technologie kunnen ouderen langer thuis blijven wonen. Een positief effect van de coronacrisis is dat we nu op een aantal punten echt kunnen versnellen!”


juli 2020