In een keer de juiste match en plaats

Tijdens de coronacrisis is in enkele dagen succesvol de regionale coördinatie van doorplaatsingen in Zuid-Oost Brabant via het RAC georganiseerd. Projectleider Agnes van ’t Hof: “We hadden direct inzicht in het aantal (cohort) zorgbedden!”

nb4 art2.png

Hoe kun je de patiënt sneller op de juiste plek brengen en de telefonische afstemmingstijd tussen zorgverleners verminderen? Projectleider Nicole van den Broek vertelt over haar ervaringen én de belangrijke leerpunten die vanuit de coronaperiode kunnen worden meegenomen: “Samen hadden we één doel!”.

Zorg op de juiste plek

Sinds de start van Precies! focussen de projecten Overbruggingshulp en Efficiënte transfers zich er op de patiënt zo snel mogelijk te voorzien van de juiste zorg op de juiste plek. Thuis als het kan. Nicole van den Broek, projectleider Efficiënte transfers: “Aanleiding is enerzijds dat patiënten zonder een medische indicatie opgenomen worden of blijven in het ziekenhuis. Dit willen we waar mogelijk voorkomen door de beschikbare capaciteit aan (kort verblijf) bedden en thuiszorg zo goed mogelijk in te zetten. Daarnaast kost het regelen van de zorg ontzettend veel tijd, dat ten koste gaat van de zorgtijd. Voor de coronacrisis liepen er al diverse initiatieven die we dankzij de ervaringen tijdens de crisis kunnen versnellen.”

Match tussen vraag en aanbod centraal

Tijdens de uitbraak van het coronavirus is in enkele dagen succesvol de regionale coördinatie van doorplaatsingen in Zuid-Oost Brabant via het RAC (Regionaal Aanmeld Centrum) georganiseerd. Het klantcentrum van WoonincPlusVitalis was gastheer. Het RAC had direct inzicht in het aantal (cohort) zorgbedden en coördineerde de match tussen vraag en aanbod centraal. Nicole: “Dat willen we ook voor alle reguliere bedden en thuiszorg.” Pascale Bartels die verantwoordelijk was voor het opzetten van het RAC en voor de doorontwikkeling na corona sluit zich hierbij aan: “Iedereen denkt mee en is bereid om over de eigen organisatiegrenzen heen te kijken en samen te ontdekken wat het beste werkt. We zijn meteen na het afschalen van het RAC verder gegaan en binnen drie weken lagen er kansrijke oplossingen op tafel. Na de zomer worden hiervan de eerste resultaten verwacht.”

Thuis wat kan

Agnes van ‘t Hof, projectleider RAC en Overbruggingshulp blikt ook positief terug: “Samen hadden we één doel, over de schotten van de organisatie en financieringen heen. Het is belangrijk om dit de komende periode vast te houden. Zoals de huisartsenpost die de expertise van het ‘Verpleegtechnisch Team’ direct inzet bij ouderen met zorgvragen. Na de zomer willen we dit uitbreiden met extra diagnostiek en consultatie (smart glass) thuis. Zo leveren we samen de juiste zorg op de juiste plek en vooral ook ‘thuis wat kan’.”


juli 2020

Previous
Previous

Zorg op afstand waar het kan

Next
Next

Vergroten eigen regie thuiswonende ouderen