Eén plek met informatie, fysiek en digitaal!

Hoe willen ouderen worden geïnformeerd over de ondersteuningsmogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te kunnen wonen? Dat onderzocht masterstudent Lieke Knapen. “Het grootste knelpunt zit in de toegankelijkheid van informatie.”

Dat ouder wordende mensen langer thuis moeten blijven wonen, is bekend. Ze kunnen daarbij allerlei vormen van hulp en ondersteuning aanvragen. “En daar zit een probleem”, vertelt Lieke. “Ouderen ervaren vaak knelpunten bij het regelen van deze voorzieningen. Eén van de oorzaken daarvan is de manier waarop ouderen nu worden geïnformeerd.”

Lieke Knapen

Lieke Knapen

Lieke constateert dat de termen zelfredzaamheid, eigen regie en eigen verantwoordelijkheid veel en door elkaar worden gebruikt. Daarom heeft ze zelfstandig wonende ouderen en zorgprofessionals gevraagd wat ze daaronder verstaan. Lieke: “Bedoelen we daar hetzelfde mee en sluit de informatievoorziening daar dan op aan?” Volgens Lieke gaat zelfredzaamheid echt over zo zelfstandig mogelijk thuis wonen. Terwijl eigen regie en eigen verantwoordelijkheid gaan over zelf keuzes maken en daarvoor verantwoordelijkheid nemen.

‘Ouderen kunnen het niet vinden’

Ook keek ze naar de beschikbaarheid, toegankelijkheid en volledigheid van informatie. Lieke: “Ouderen en zorgprofessionals lopen tegen hetzelfde aan: er is veel informatie, op veel plekken maar ze kunnen het niet vinden. Het is niet toegankelijk. Dat maakt het moeilijk om het grote geheel te zien. Daarnaast is het lastig voor ouderen om nu al te bedenken wat ze later misschien nodig hebben.”

Een ander knelpunt is dat veel informatie alleen digitaal wordt aangeboden. En dat ouderen veel zelf digitaal moeten regelen. Lieke: “Bijna alle ouderen benoemden dat ze liever fysiek worden geïnformeerd. Bijvoorbeeld via een keukentafelgesprek of aan een servicebalie.”

Naast informatie ook hulp

De eerste aanbeveling van Lieke is om één centrale locatie of platform te maken, dat zowel fysiek als digitaal bereikbaar is. Een plek waar mensen alle informatie krijgen die ze nodig hebben om zo zelfstandig en zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Lieke: “Maar ouderen willen daar niet alleen worden geïnformeerd. Ze worden ook graag geholpen, bijvoorbeeld bij het aanvragen van voorzieningen.” Dat sluit mooi aan bij de Precies!-ontwikkelingen waarbij de projecten Loket zorg en welzijn en Morgen gezond weer op kaart naar elkaar toe groeien. In 2022 willen we dan ook naar één project ‘Tijdige ondersteuning’. Mét een fysiek en digitaal loket voor vragen over welzijn, wonen en zorg.

Samenredzaam

Haar tweede aanbeveling: gooi het begrip zelfredzaamheid overboord. “Dat woord impliceert dat mensen het alleen moeten doen. Maar ze kunnen daar hulp en ondersteuning bij krijgen. Vanuit hun netwerk of professioneel. Samenredzaamheid dus!”

Brainstormen over het loket

Brainstormen in Geldrop over het ideale loket


juli 2021

Previous
Previous

Pilot met diagnostiektas moet win-win opleveren

Next
Next

De ideale ouderenreis: wat hebben we samen bereikt?