Zorg op de juiste plek
Hoe kunnen we voorkomen dat kwetsbare ouderen ‘onnodig’ naar de huisartsenpost of SEH gaan? Dat is de hamvraag waarop de projectgroep Overbruggingshulp diverse antwoorden zoekt. Een pilot waarbij huisartsenposten en thuiszorgorganisatie ZuidZorg nauw samenwerken, blijkt een goed antwoord.
Een kwetsbare oudere die in het 1ste kwartaal van 2020 telefonisch contact opnam met de huisartsenpost in het Catharina Ziekenhuis werd eerst een aantal vragen gesteld. Als bleek dat de situatie betrekking had op een zorgvraag dan wel het verrichten van een verpleegkundige handeling, dan werd direct contact gelegd met een verpleegkundige van ZuidZorg. De technisch verpleegkundige bezoekt de oudere dan thuis. Projectleider Agnes van ‘t Hof: “Dit is heel erg fijn voor de patiënt, want hem of haar blijft een spoedbezoekje bespaard. De wijkverpleegkundige komt aan huis en kan direct helpen. Als er toch een aanleiding blijkt voor bezoek aan de huisartsenpost of ziekenhuisopname, dan kan de patiënt met een goede indicatie direct naar de juiste plek.”
Klaar voor een vervolgstap
Zowel patiënten, wijkverpleegkundigen als huisartsen bleken enthousiast over de nieuwe aanpak en daarom werken sinds 1 oktober alle huisartsenposten in de Precies!-regio op deze manier. Vanuit de nieuwe samenwerking waarbij de basis is gelegd om gebruik te maken van elkaars expertise, wordt nu een vervolgstap ingezet. De verpleegkundige krijgt diagnostische apparatuur waardoor in de thuissituatie nog meer triage kan worden uitgevoerd. Agnes: “Ook starten we met de Smart Glass, oftewel ‘slimme bril’ voor consultatie op afstand.”
Start Siilo-app voor thuiszorg
Ook binnen het project ‘efficiënte transfers’ werd forse vooruitgang geboekt. In september startte de drie transferteams van de ziekenhuizen en lokale thuiszorgorganisaties met de Siilo-app. Eline Bouman, zorgconsulent bij het transmuraal team van het St. Anna Ziekenhuis: “Vaak belden de verschillende ziekenhuisafdelingen een rijtje thuiszorgorganisaties af om bij een thuiszorgaanbieder uit te komen die aan de vraag kon voldoen. Dat was onoverzichtelijk en kostte veel tijd. Nu belt de afdeling de thuiszorgaanbieder die de voorkeur heeft van de patiënt en heeft die geen plek, dan plaatsen wij vóór 12.00 uur de thuiszorgvraag in de app. Thuiszorgorganisaties reageren vóór 14.00 uur en dan kunnen we daarna snel de meest passende thuiszorgplek doorgeven. In een eerste tussenevaluatie blijken thuiszorgorganisaties erg enthousiast over de nieuwe aanpak. Mary van Gils, deelprojectleider ZuidZorg: “Wijkverpleegkundigen worden minder gestoord tijdens hun route in de wijk en kunnen op een rustig moment een betere inschatting maken of de vraag van de patiënt in hun planning past.”
Huisartsenadvieslijn in de lucht
Bij de huisartsenadvieslijn die per eind oktober in de lucht komt, kunnen huisartsen terecht voor ondersteuning bij het bepalen van de juiste vervolgzorg, zoals: “Mijn patiënt kan eigenlijk niet meer thuis blijven wonen, maar kan nog niet terecht in een verpleegtehuis. Welke opties kan ik nog aanbieden?” Of, “als waarnemer ken ik de mogelijkheden in de regio nog niet voldoende, waar vind ik passende zorg voor mijn patiënt?” Deze lijn wordt bemenst door de transferteams van het Catharina Ziekenhuis, het Máxima Medisch Centrum en het St. Anna Ziekenhuis. Marianne van Beers (Deelprojectleider bij het Catharina Ziekenhuis Eindhoven): “De hoofdtaak van de transferverpleegkundige is het ondersteunen van specialisten bij het regelen van vervolgzorg. Daardoor hebben zij volop kennis van de mogelijkheden en over beschikbaarheid van zorg in de regio. Deze expertise zetten wij graag in om ook de huisarts tijdens kantoortijden van advies te voorzien”.
oktober 2020