Hulp voor de huisarts!

De huisartsenadvieslijn en de diagnostiektas zijn twee handige oplossingen die huisartsen en patiënten veel voordeel kunnen opleveren. Hoe maak je er goed gebruik van?

Huisartsenadvieslijn al gebeld?

Huisartsen en praktijkondersteuners kunnen de huisartsenadvieslijn (0800–3334449) bellen voor advies over de juiste vervolgzorg. Via de advieslijn wordt de expertise van een transmuraal team uit het ziekenhuis ter beschikking gesteld. Het is een gezamenlijk initiatief van alle ziekenhuizen en huisartsengroepen in de Precies!-regio.

Vanaf dit najaar wordt de huisartsenadvieslijn ook gebruikt als telefoonlijn om het RAC te bereiken (keuzeoptie 4). Daarmee gaan de plaatsingen voor patiënten met COVID op cohortbedden via deze route.

Naast advies ook vervolgzorg geregeld

In de afgelopen periode zijn de opgedane ervaringen van huisartsenpraktijken en het transmuraal team verzameld en geëvalueerd. De huisartsenadvieslijn wordt doorontwikkeld om daarmee nog beter aan te sluiten bij wensen en behoeften van huisartsen en praktijkondersteuners. En ouderen sneller aan de juiste zorg te helpen. Het is de intentie om de advieslijn in 2022 niet alleen in te zetten voor het geven van advies, maar ook voor het regelen van vervolgzorg. De huisartsenadvieslijn neemt hiermee werk uit handen en dit helpt direct mee om samen voor patiënten de juiste zorg op de juiste plaats te regelen. Op dit moment worden manieren voor financiering verkend en de mogelijkheid wordt onderzocht om op zeer korte termijn al thuiszorg te organiseren via de advieslijn.

Diagnostiektas voor metingen thuis

Op 1 mei jl. is de pilot met de diagnostiektas van start gegaan en inmiddels verlengd tot 1 februari 2022. Een pilot waarbij enkele huisartsenpraktijken in de regio Zuidoost-Brabant een beroep kunnen doen op de diagnostiektas. De tas bestaat uit een saturatiemeter, glucosemeter, urinesticks, bloeddrukmeter, temperatuurmeter en verbandmateriaal. Huisartsen kunnen de diagnostiektas inzetten bij bijvoorbeeld patiënten die minder mobiel zijn, vage klachten hebben, verward zijn of tijdelijk meerdere keren per week gemonitord moeten worden. De tas is een initiatief van ZuidZorg, Huisartsenposten, zorggroepen SGE, DOH en PoZoB, Máxima MC en Precies! in samenwerking met Coöperatie VGZ.

‘De diagnostiektas is echt een uitkomst
— Veronique Sengers, praktijkondersteuner bij SGE

Veronique Sengers, praktijkondersteuner somatiek en consulent ouderenzorg bij SGE, heeft al gretig gebruik gemaakt van de diagnostiektas. ‘De diagnostiektas is echt een uitkomst. Ik vind het ontzettend fijn dat ik de korte zorgvragen van mijn patiënten aan de wijkverpleegkundige kan overdragen. Het bespaart reistijd voor zowel de patiënt als voor mij.’ Veronique heeft de diagnostiektas bijvoorbeeld ingezet bij een patiënt die slecht ter been was en een kleine wond had die behandeld moest worden en bij een patiënt waarbij meerdere keren per week de bloeddruk gemeten moest worden. Deze zorgvragen zijn door de wijkverpleegkundige met behulp van de diagnostiektas behandeld.

De oudere ervaart naast het gemak om niet te reizen voor een bezoek aan de huisarts ook geruststelling. De juiste zorg wordt met de juiste metingen thuis geregeld en met de huisarts afgestemd.

Ook PCR-test in de tas

Een mooie, nieuwe aanvulling op deze goed gevulde tas is de PCR test. De pilotteams van Geldrop en naar alle waarschijnlijkheid ook de pilotteams van Stratum en Best kunnen binnenkort in opdracht van de huisarts ook PCR testen gaan uitvoeren.

Met de diagnostiektas zijn wijkverpleegkundigen nog beter uitgerust en kunnen zij huisartsen voorzien van de juiste medische informatie. Daarnaast gebruikt het Mobiel Nachtzorg Team de tas structureel bij elke alarmering, om een juiste triage te kunnen doen en juiste informatie te hebben indien de HAP gebeld moet worden. En tenslotte een niet onbelangrijke bijkomstigheid: het bevordert de samenwerking in de eerstelijnszorg.


november 2021

Previous
Previous

Business model canvas van het Senioren Loket

Next
Next

“Niet lullen maar poetsen!”