Je stuurt de vraag door, niet de vrager
In sommige gemeenten bestaat al meer dan 10 jaar een loket waar ouderen terecht kunnen. Andere gemeenten staan in de startblokken. “In iedere gemeente begon het anders en zijn andere partijen betrokken, vertelt Peter van Heesch, projectleider ‘Loket Zorg & Welzijn’. Maar allemaal willen we hetzelfde: Een ideale oplossing voor de lokale situatie.”
Canvas ideale loket
Om die reden ontmoetten initiatiefnemers en trekkers van verschillende loketten in de regio elkaar onlangs in het PSV-stadion. Een unieke locatie in de regio die de gedachten even losmaakte van de lokale situatie. Vanuit 6 verschillende loketten werden ervaringen gedeeld. Wat werkt er goed in ons loket? Wat zijn de succesfactoren? Maar ook: Waar lopen we tegenaan? Wat zouden we anders kunnen doen? Peter: “Zo ontwikkelden we samen een ‘canvas’ van het ideale loket.”
Meer dan 10 jaar ervaring
Annemieke Huizinga werkt al jaren bij Bestwijzer en nam deel aan de bijeenkomst. “Het business model canvas dat gebruikt werd tijdens de bijeenkomst vind ik heel een goed model om in kaart te brengen waar een loket aan moet voldoen. Ook de conclusie dat het aansluiten bij de lokale cultuur en situatie cruciaal is voor een succesvol loket onderschrijf ik voor 100%. Bovendien leert onze ervaring dat het verstandig is zoveel mogelijk partners mee te nemen bij de vorming van een loket. Het is vervolgens belangrijk om de klantreis centraal te stellen: Wat hebben onze inwoners nodig? Van daaruit hebben wij in Best gezamenlijke ambities vastgelegd en concrete afspraken gemaakt waarbij ook oog was voor het belang van de verschillende partners.”
Maar 1x je vraag stellen
“Je stuurt de vraag door, niet de vrager. Dat is in alle gemeenten het uitgangspunt,” zegt Peter. “Of een loket nu fysiek of digitaal is en of het nu via de ‘Morgen gezond weer op – kaart’ of via een ‘Ontmoet & Groet – bijeenkomst’ is. We willen allemaal dat een oudere zo snel en goed mogelijk antwoord krijgt op zijn vraag en dat hij hem maar 1x hoeft te stellen. Door ervaringen met elkaar te blijven uitwisselen worden we daar steeds beter in!”
Lees tevens onderstaand artikel van 30 oktober jl. op de website van SAZ-ziekenhuizen als mooie aanvulling op bovenstaande:
november 2021