De eerste succesverhalen van de huisartsenadvieslijn
Telefoonnummer 0800 333 444 9
Sinds eind oktober vorig jaar is de huisartsenadvieslijn in de lucht. Hier kunnen huisartsen terecht voor ondersteuning bij het bepalen van de juiste vervolgzorg. De lijn wordt bemenst door de transferteams van het Máxima Medisch Centrum, het St. Anna Ziekenhuis en het Catharina Ziekenhuis. Zij hebben veel kennis van de mogelijkheden en beschikbaarheid van zorg in de regio. Na twee maanden zijn de eerste resultaten van de huisartsenadvieslijn bekend, waarbij onderstaande casus goed illustreert wat de advieslijn toevoegt.
Huisarts Heleen Plaatzer van SGE Woensel heeft de advieslijn gebeld met een vraag van haar patiënt om een tijdelijk eerstelijnsverblijf (‘ELV-bed’) te organiseren. Er zijn meerdere instanties gebeld met de vraag of mevrouw daar terecht kon, maar elke keer kreeg ze nee te horen.
Snel opgepakt en een goed advies
Heleen belde naar de huisartsenadvieslijn, waar ze Maud Hendriks, transferverpleegkundige van het Catharina Ziekenhuis, aan de telefoon kreeg. Maud heeft meegedacht en geïnformeerd bij verpleeghuizen naar alternatieve mogelijkheden. Ze kreeg te horen dat er bij het verpleeghuis gelegen naast het hospice wel nog logeerbedden beschikbaar waren. Maud heeft vervolgens gevraagd of dit ook omgezet kon worden naar een ELV-bed. Dit was mogelijk, waardoor mevrouw uiteindelijk geen eigen bijdrage hoefde te betalen en al binnen drie dagen kon worden opgenomen. Heleen was ontzettend blij met deze uitkomst. ‘Ik ben heel tevreden dat het meteen werd opgepakt en er een advies kwam wat ik zelf niet bedacht had. Bovendien scheelt het ons veel telefoontjes’.
Om het proces verder te optimaliseren heeft het projectteam een beslisboom ontworpen voor huisartsen en praktijkondersteuners, zie hieronder. Als een huisarts een vraag heeft, ondersteunt de beslisboom bij een goede keuze voor vervolgzorg.
Monique Hartings, huisarts en voorzitter discipline huisartsen bij SGE, is enthousiast. ‘Het zoeken naar een beschikbaar bed omdat thuis de zorg tekort schiet, is voor iedere huisarts en praktijkondersteuner een bekend knelpunt, één waar je regelmatig moedeloos van wordt. In ons denken zijn we begonnen met een telefonische advieslijn. Uiteindelijk heeft dit geleid tot veel meer dan dat. De beslisboom is een mooi schema dat je bij de hand neemt om te bepalen welke zorg ingezet moet worden. Het is daarmee voor veel collega’s, beginnend en ervaren, een prachtig hulpmiddel’.
februari 2021