Zorgvraag centraal bij implementatie zorgtechnologie

Op 4 februari namen meer dan 200 zorgmedewerkers online deel aan de tweede regionale werkplaats zorgtechnologie. In 2,5 uur tijd werden maar liefst 450 oplossingsrichtingen bedacht voor dilemma’s die professionals tegenkomen bij de implementatie van zorgtechnologie.

Met Teatske van der Zijpp, Projectleider ‘Langer veilig thuis’ - Fontys, Langer Veilig Thuis

Met Teatske van der Zijpp, Projectleider ‘Langer veilig thuis’ - Fontys, Langer Veilig Thuis

Toon van de Looy, projectleider: “De uitkomst van vrijwel alle workshops was dat de zorgvraag altijd centraal moet staan en dat technologie hier op aangepast moet worden, niet andersom. Ook het betrekken van familie en netwerk bij de technologie is een belangrijke aanbeveling om de implementatie te laten slagen. Én het helder afspreken van de rollen tussen de oudere en zijn / haar (in)formele netwerk. Hierdoor kan een oudere, zijn of haar netwerk en de professional zich de technologie ook echt eigen maken.”

Digitale bomen

Alle 450 ideeën voor oplossingsrichtingen werden tijdens de bijeenkomst geplakt op “digitale bomen” en vervolgens ondergebracht in meerdere thema’s. De uitkomsten zijn na het evenement schematisch weergeven in onderstaande infographic als handvat voor alle zorgprofessionals die bezig zijn met de implementatie van zorgtechnologie. Ook worden de resultaten gebruikt om ‘het gedoe’ bij de inzet van technologiediensten te verminderen.

Na medicijnverstrekking en deurtoegang op afstand, is er de komende periode veel aandacht voor beeldzorg en ondersteuning van de dagstructuur met robot Tessa.

plaat uit infographic.png

Bekijk hier de bedachte oplossingen


Ben je benieuwd naar meer achtergronden en de werkwijze tijdens dit online event?

Bekijk dan onderstaande video!


april 2021

Previous
Previous

De 'Morgen gezond weer op kaart' versterkt intakes

Next
Next

Patiënt naar huis met thuiszorg? In Brabant regelen ze dat snel en efficiënt - Nursing