Klantreizensessie heel waardevol: “Dit bedenk je niet in je eentje achter je bureau”
Wat zijn de grootste knelpunten voor ouderen? Die vraag stond centraal tijdens onze klantreizensessie op 24 november. Met 39 professionals, vrijwilligers en ouderenvertegenwoordigers zijn we in de wereld van ouderen gedoken.
Het resultaat? Honderden digitale ‘geeltjes’ met knelpunten én mooie ideeën voor oplossingen. “We hebben samen vastgesteld dat er nog veel verbeteringen te realiseren zijn”, zegt Agnes van ’t Hof, projectleider Precies! van ‘Thuis als het kan’ (voorheen ‘Overbruggingshulp’).
De grootste uitdagingen staan samengevat in bijgaande uitwerking. Maar: hoe maak je die nu concreet? Dat vraagt ook de 76-jarige (“maar zo voel ik me niet!”) mevrouw Van de Noort zich af. Zij nam deel aan de sessie: niet alleen vanwege haar leeftijd, maar ook omdat ze ruim 20 jaar zorgvrijwilligerswerk deed bij het Rode Kruis. “Dit was mijn eerste kennismaking met Precies! en die is erg goed bevallen. Het is heel fijn dat een groep mensen bezig is om het beter te maken. Iedereen doet zo z’n best, er wordt veel gepraat. Het is heel belangrijk om in contact te blijven. Maar heel moeilijk om in zo’n sessie echt tot concrete oplossingen te komen.”
Niet alleen achter je bureau
Volgens Agnes van ’t Hof, projectleider Raad van Bestuur bij het Maxima Medisch Centrum, is dat laatste ook niet zo erg. “We hebben inmiddels goed naar de uitkomsten gekeken. In de volgende stuurgroep bespreken we onze focus en prioriteiten. Daarvoor zijn zulke sessies, met zo’n brede vertegenwoordiging, gewoon heel waardevol. Dit zijn geen dingen die je in je eentje achter je bureau bedenkt. Na de stuurgroep kunnen we echt concreet maken wat we dit jaar doen en met wie.”
Het sociale aspect
Op een van de aandachtspunten kan Agnes wel vast vooruitlopen. “We hebben te weinig focus op het terug naar huis gaan na een opname. Het sociale aspect is dan ook heel belangrijk: hoe gaat het met iemand, zijn er mensen om te helpen? Als iemand dan naar huis gaat, hoe kunnen we dat dan goed doen. Daarbij moeten we creatief zijn en goed luisteren naar wat mensen zelf willen.”
Vervolg
Wat Agnes betreft, krijgt de klantreizensessie een vervolg. “Het is een goed instrument om eens in de zoveel tijd naar de blinde vlekken te kijken. En om te toetsen of de eerder geformuleerde knelpunten, wel goed zijn opgepakt.” Of mevrouw Van de Noort dan weer aansluit? “Ik voel me maar een klein schakeltje in het geheel. Maar ze mogen me altijd uitnodigen!”
januari 2022