Loop je als huisarts vast? Bel Zorgwijzer!

Ik heb met hulp van Zorgwijzer al thuiszorg op plekken zien komen waar wij zelf vastliepen
— Monique Hartings, huisarts

Sinds begin dit jaar worden huisartsen en andere professionals voor complexe casussen in de ouderenzorg bijgestaan door Zorgwijzer. Monique Kroonen (senioradviseur bij Vitalis) en Monique Hartings (huisarts), beiden betrokken bij de ontwikkeling van Zorgwijzer praten over de betekenis van Zorgwijzer voor professionals en voor onze regio.

Telefoonnummer Zorgwijzer: 0800 - 3334449

Samen vinden we de best passende oplossing

Zorgwijzer is sinds begin 2024 actief. Hiervoor heette het de huisartsenadvieslijn. Een telefonische advieslijn die bediend wordt door de transferverpleegkundigen van Anna, Catharina Ziekenhuis en Maxima Medisch Centrum. “De huisartsenlijn bestond al enige jaren. Maar vanaf dit jaar doen we meer dan alleen te woord staan. We zoeken nu actief mee naar een eventuele oplossing voor moeilijke casussen”, vertelt Monique Kroonen. Ze benadrukt dat de reguliere korte lijntjes die professionals al hebben met zorgaanbieders gewoon blijven bestaan. Want direct contact blijft de snelste manier om zorg te organiseren. Zorgwijzer is er als je daarin vastloopt en bij moeilijke of complexe situaties. Bijvoorbeeld omdat er schaarste is. “Ik heb met hulp van Zorgwijzer al thuiszorg op plekken zien komen waar wij zelf vastliepen”, vult Monique Hartings aan. De huisarts blijft in the lead. De hulp die Zorgwijzer biedt, zit vooral in het samen zoeken naar de best haalbare oplossing. Maar kan ook gaan over praktische tips zoals bijvoorbeeld aanvragen van een zorgindicatie of het ruimer inzetten van thuiszorg. Alles met als uiteindelijk doel: zo snel mogelijk de beste oplossing vinden voor de patiënt.

Zorgwijzer is er voor huisartsen

Monique Hartings: “Inzetten van Zorgwijzer bespaart je veel tijd en je hebt snel duidelijkheid. Je kunt duidelijk communiceren naar je patiënt wat wel kan en wat soms ook niet kan, of niet beschikbaar is. En ook wat de regels zijn die ons misschien in de weg staan”. Zorgwijzer helpt huisartsen en professionals, maar uiteindelijk gaat het om de patiënt. “We hebben best wel eens te maken met complexe casussen en weten niet zo goed wat in die situatie de beste oplossing is. Via Zorgwijzer vind je hulp die je als huisarts anders niet gevonden had. Soms is dat ook passendere zorg.” Inschakelen van Zorgwijzer blijkt ook nog eens makkelijk. “Voor eenvoudige zorg die je niet zo snel kunt vinden, kunnen huisartsen het reguliere systeem Zorgdomein gebruiken. Heb je meer advies nodig of wil je echt sparren, dan is bellen weer fijner”, aldus Monique Hartings.

Met gecombineerde kennis kunnen we de huisarts echt helpen. De huisarts blijft gewoon aan zet en in the lead. Maar we ondersteunen met mogelijke oplossingen

Domeinoverstijgende oplossingen

Het komt voor dat Zorgwijzer ook geen pasklare oplossing heeft. Dan schakelt Zorgwijzer het ZET (Zorgwijzer Escalatie Team) in. In dit team werken thuiszorg, zorgtrajectbegeleider, ouderen zorgaanbieders en GGZ samen. Monique Kroonen vertelt dat ze ook graag specialisten ouderengeneeskunde en het sociaal domein hieraan willen toevoegen. “Dan heb je een heel groot pallet aan mogelijkheden. Zo kun je echt over grenzen heen kijken”. Dat de regio deze extra ondersteuning belangrijk vindt, blijkt onder meer uit de afspraken die met elkaar gemaakt zijn. Dagelijks heeft het ZET een half uur geblokt. Als er een casus binnenkomt, kunnen ze snel via teams overleggen met de betreffende huisarts.

Monique Kroonen (links) en rechts Monique Hartings (rechts) over de voordelen die zij ervaren met Zorgwijzer

Meerwaarde voor regio

De samenwerking biedt nog meer voordelen volgens Monique Kroonen. “Ik merk dat we heel veel van elkaar leren. In overleggen over casussen werken thuiszorg, zorgorganisaties en de zorgtrajectbegeleiders immers samen. En horen we mogelijkheden van elkaar die voor ons ook nieuw zijn. Als een huisarts nu rechtstreeks naar één van de organisaties belt, kun je dus steeds beter adviseren. En komen we er dan nog niet uit? Dan verwijs je door naar Zorgwijzer”. Monique Hartings: “Ik zie ook nog een andere meerwaarde. Namelijk de zorgbehoefte in onze regio.” Monique Kroonen beaamt dat: “Het gaat dan inderdaad over capaciteitsplanning. De informatie die we verzamelen over bijvoorbeeld tekorten aan producten of bedden gebruiken we bij de ontwikkeling van regionale capaciteitsplanning. Zo ontstaat er een steeds betere samenwerking.”


In 2023 is er een evaluatie uitgevoerd onder huisartsen. Er zijn 62 aanvragen gedaan in 26 weken. Alle reacties zijn positief. Huisartsen scoren gemiddeld een 8 voor deze dienst en 100% geeft aan dat deze dienst hen tijd oplevert.

Voor vragen of meer informatie over Zorgwijzer: bel 0800 - 3334449


april 2024