Sneller de juiste zorg

Hoe helpen we ouderen sneller aan de juiste zorg en verminderen we de administratieve last voor professionals? Deze kernvragen van het project Efficiënte transfers, hebben inmiddels geleid heeft tot drie concrete oplossingen, die worden doorontwikkeld naar Zorgwijzer en een Regionaal Capaciteitsteam.

Matchen thuiszorgvragen

Klik op de plaat voor een grotere afbeelding

Vanaf 2021 kunnen de ziekenhuizen thuiszorgvragen voor de hele regio aanbieden in Siilo-appgroepen. Daarin zijn alle gecontracteerde thuiszorgaanbieders vertegenwoordigd. Ook de cliëntadviseurs Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ) zijn toegevoegd in alle app-groepen, zodat ook zij sneller thuiszorg kunnen vinden. De thuiszorgvragen worden gematcht door de transferafdelingen van de drie regio-ziekenhuizen. Zij ondersteunen inmiddels ook de zorgtrajectbegeleiders en GGzE. Sinds 2023 kunnen ook huisartsen hun thuiszorgvraag via ZorgDomeinverwijzing in de Siilo app-groep laten zetten. Voor het organiseren van acute thuiszorg en terminale zorg worden de reguliere directe lijnen gebruikt. In de infographic is te zien hoe het werkt en wat de resultaten zijn.

Huisartsenadvieslijn

De huisartsenlijn is in 2020 opgezet om huisartsen te ondersteunen bij complexe casussen en het zoeken naar (vervolg)zorg voor ouderen. Vanwege de benodigde brede kennis en inzicht in de mogelijkheden wordt de bezetting van de huisartsenlijn ingevuld door transferverpleegkundigen van de drie regio ziekenhuizen in nauwe samenwerking met onder andere de zorgadviseurs VVT. Afhankelijk van de doorontwikkeling is in de toekomst ook bezetting vanuit andere domeinen wenselijk/mogelijk.

Efficy: regionaal vraag- en aanbodmodel Zuidoost-Brabant

Efficy staat voor de regionale samenwerking via een gemeenschappelijk wachtlijstbeheersysteem voor de WLZ, GRZ, ELV en crisis vraag. Twaalf VVT-aanbieders uit de regio werken via Efficy samen om alle vraag én aanbod naar WLZ, GRZ, ELV en crisisplaatsen te registreren en de plaatsingen te coördineren. Met behulp van dashboards en real-time informatie kan snel (samen) geschakeld worden op vraag en aanbod. De samenwerking heeft geleid tot meer focus en coördinatie op gerichtere toewijzing van zorgvragen naar urgentie en voorkeurlocatie. Ook ziekenhuizen hebben inzage in de wachtlijst van eigen patiënten en de beschikbare bedden.

Zorgwijzer en Regionaal Capaciteitsteam

Waarom zorgwijzer?

Vanaf 2024 worden de beschreven oplossingen geïntegreerd en doorontwikkeld in zorgwijzer. Zorgwijzer helpt mee te bepalen welke ondersteuning of vervolgzorg kan worden ingezet, kijkt waar die beschikbaar is en kan ondersteuning bieden bij het organiseren ervan (o.a. via Siilo en Efficy), desnoods bovenregionaal. Complexe casussen worden opgepakt in een domein overstijgend team (ZET - Zorgwijzer Escalatie Team) om de best haalbare oplossing te organiseren. Het doel is dat mensen met een acute en/of complexe zorgvraag zo snel mogelijke de juiste ondersteuning en zorg krijgen en dat professionals ook buiten kantoortijden ondersteund worden bij het organiseren van passende (vervolg)zorg of de inzet van alternatieve oplossingen.

Wat is zorgwijzer?

  • Een extra hulplijn voor professionals binnen kantooruren, voor de lastigste casuïstiek waarbij de normale processen niet snel genoeg resultaat opleveren.

  • Speelt een stimulerende rol bij het vergroten van zelf- en samenredzaamheid van mensen.

  • Heeft inzicht in de mogelijkheden, ondersteunt bij triage en denkt mee in alternatieve oplossingen die wél ingezet kunnen worden als de gewenste oplossing niet beschikbaar is. Er is geen garantie op een oplossing wel op duidelijkheid over de beschikbare mogelijkheden. De verantwoordelijkheid blijft bij de dossierhouder, huisarts/zorgprofessional.

  • Heeft als doel om optimale doorstroom in de keten te ondersteunen en onnodig rondbellen en het van-kastje-naar-muur-sturen zoveel mogelijk te beperken.

  • Is nadrukkelijk geen sluiproute voor de reguliere wachtlijst; alleen acute en hoog-complexe casuïstiek wordt opgepakt. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van strikte triagecriteria.

Hoe werkt zorgwijzer?

De diensten van zorgwijzer worden tijdens kantooruren geleverd door medewerkers van de transferteams van de ziekenhuizen in samenwerking met zorgadviseurs vanuit de V&V en andere netwerkpartners zoals het sociaal domein, thuiszorg, huisartsenzorg en ggz. Zij kennen de mogelijkheden en de beschikbaarheid van oplossingen en kunnen via directe lijnen bemiddelen voor juiste en snelle inzet daarvan.

Regionaal Capaciteitsteam

Waarom een regionaal capaciteitsteam?

Naast zorgwijzer werken we ook aan een regionaal capaciteitsteam. Het doel is er samen voor te zorgen dat het zorgaanbod in de regio aansluit bij de zorgvraag, zowel nu als in de toekomst. Daarvoor is het belangrijk te monitoren op basis van betrouwbare cijfers, afspraken te maken over normen en signaalwaarden voor bijsturing en een klein, wendbaar en kundig team te formeren dat hiervoor verantwoordelijk is en dat in staat is over de grenzen van de individuele onderdelen van de (zorg)keten heen te kijken, rekening houdend met zowel het belang van de bewoners/patiënten als met de belangen van betrokken organisaties. Deze feitelijke cijfers kunnen desgewenst ook met zorgverzekeraars worden gedeeld om aanpassingen in het zorgaanbod te motiveren.

Wat doet het capaciteitsteam?

  • Verzamelen en analyseren van reeds beschikbare capaciteitsinformatie (voor VVT, eventueel gecombineerd met GGZ)

  • Identificeren van benodigde extra gegevens over capaciteitsvraag en -aanbod om doorstroom te bevorderen

  • Adresseren van problemen in doorstroming en oplossingsmogelijkheden

  • Voorbereiden/ondersteunen besluitvorming

  • Eventueel op gang brengen en/of ondersteunen bij uitvoering door de lijn

En nu verder

De invulling van zorgwijzer op langere termijn (ook tijdens ANW) en het capaciteitsteam vraagt nadere uitwerking. Dat geldt ook voor financiering ervan.
Hierover zijn we momenteel in overleg met de zorgverzekeraar.


De huisartsenadvieslijn

Bel voor advies over vervolgzorg voor jouw patiënten tussen 09.00 en 16.30 uur op telefoonnummer 0800 333 444 9

 

Hulp nodig bij vervolgzorg? Bekijk de infographic


Actuele stand van zaken


Wil je meer informatie, of heb je een goed idee?
Mail dan naar info@preciesdejuistezorg.nl


Artikelen

Lees hieronder al onze updates met betrekking tot dit project.