Een goed gesprek voor goede zorg
Met het project STERK willen we zorg en behandeling beter laten aansluiten bij wat ouderen zelf willen. De vraag ‘Wat is voor mij belangrijk?' als hét uitgangspunt in gesprekken. Want een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen te beslissen, zijn mensen tevredener over de zorg die ze krijgen en trouwer aan afspraken die ze met hun zorgverlener maken.
Om tot de beste zorg te komen, hebben zorgverlener en patiënt elkaar nodig. ‘Samen Beslissen’ kan het verschil maken tussen goede, passende zorg en zorg waar mensen niet bewust voor gekozen hebben. Dat geldt voor alle sectoren in de zorg en bij voorkeur ook over de grenzen van de domeinen heen. We starten met de ‘TOPICS-SF’ die nu nog alleen in het ziekenhuis wordt gebruikt. Die gaan we passend maken voor het goede gesprek in de huisartsenpraktijk.
Herkenbaar verhaal
Ook grijpen we het project aan om breder te kijken in de regio: hoe wordt ‘het goede gesprek’ gevoerd door de dorpsondersteuner, wijkverpleegkundige, specialist ouderengeneeskunde en andere professionals? Welke tools en methodes gebruiken zij? Wat werkt daarbij goed en wat kan beter? We willen allerlei vormen van ‘goede gesprekken’ beter op elkaar laten aansluiten vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid, waarbij eerder verzamelde informatie ook wordt gebruikt. Zodat ouderen een heldere lijn ervaren in gesprekken met hun netwerk en niet bij elke partij opnieuw hun verhaal hoeven doen. Ook het gesprek in de laatste levensfase over behandelgrenzen (Advanced Care Planning) nemen we hierin mee.
Korte communicatielijnen
Inmiddels werken bijna honderd huisartsenpraktijken met VIP Samenwerken: een communicatieplatform waarmee we veilig en snel communiceren met het (in)formele netwerk én de oudere/mantelzorger. Het creëert korte communicatielijnen tussen alle betrokken professionals en voorkomt onnodig in de wacht staan aan de telefoon. De evaluatie is positief. 94% van de professionals die met VIP werken vinden dat het bijdraagt aan efficiënte samenwerking. Steeds vaker wordt VIP gebruikt in het netwerk met ouderen. De uitdaging is om de oudere of mantelzorger ook (bijna) altijd zelf te laten deelnemen, zodat ze direct betrokken zijn in onderlinge communicatie. En dat er niet over maar met hen wordt gecommuniceerd. Dat wordt ons speerpunt in 2022.
Presentatie onderzoeksresultaten
In mei 2022 zijn de bevindingen gepresenteerd van het onderzoek naar ‘Het goede gesprek in de regio’
Actuele stand van zaken
Wil je meer informatie, of heb je een goed idee? Mail dan naar Rieneke Sterken.
Artikelen
Lees hieronder al onze updates met betrekking tot dit project.
Sinds enkele maanden werken we met drie gemeenten als mede-trekker aan een regionale ‘preventie-infrastructuur’ voor ouderen. Dit als onderdeel van het regioplan Eindhoven-De Kempen. Het uiteindelijke doel? De zorg in de toekomst toegankelijk houden en onze regio laten uitgroeien tot de vitaalste van Nederland.
Het doel was helder: zorg en behandeling sluiten maximaal aan bij wat ouderen zelf willen. Dat begint met een goed gesprek als basis voor passende zorg. Zorg die aansluit bij dát wat voor de ouderen belangrijk is. Makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is er inmiddels een mooie toolbox met hulpmiddelen beschikbaar. Met dank aan Vilans.
Terminaal zieke mensen die nog thuis wonen. Veel zorgverleners komen hen tegen tijdens hun werk en zouden graag iets extra’s doen. Vrijwillige Palliatieve Terminale Zorg Eindhoven (VPTZ) heeft 25 vrijwilligers die graag extra aandacht geven in de laatste fase van het leven. Vrijwilliger Francien (79 jaar) vertelt waarom ze dit werk zo graag doet.
Door persoonlijke wensen en overwegingen met uw arts of praktijk ondersteuner te delen, krijgt u de best passende zorg. Tijdens een goed gesprek met uw zorgverlener kunt u aangeven wat ú belangrijk vindt. Een speciaal voor ouderen ontwikkelde vragenlijst helpt u ter voorbereiding op dit gesprek.
Wat is voor u als oudere belangrijk? Dat is het uitgangspunt van de gesprekken die gevoerd worden in ons project over ‘samen beslissen’. Want samen beslissen maakt de tevredenheid over de zorg groter én patiënten houden zich trouwer aan hun afspraak met de zorgverlener.
Zorg en behandeling beter laten aansluiten bij wat ouderen zelf willen. Dat is het doel van project STERK. Het uitgangspunt daarbij is het goede gesprek over de vraag wat een oudere echt belangrijk vindt. Wat doet er echt toe voor u? Maar: voor veel ouderen is dat best een ingewikkelde vraag. Daarom onderzocht projectleider Rieneke Sterken samen met vele anderen hoe we ouderen daarbij kunnen helpen.
Een handige, fysieke kaart die alle informatie over het eigen zorg- en ondersteuningsnetwerk van een oudere overzichtelijk bij elkaar brengt. Dit vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid. Binnenkort gaat de kaart ook verder de regio in. Met een starterspakket voor een vliegende start én een digitale versie.
Hoe inspireren we zorgprofessionals in de 1e lijn voor het voeren van gesprekken over vroegtijdige zorgplanning? Hoe empoweren we patiënten en leggen we gegevens vast? En hoe delen we uitkomsten van ACP gesprekken tussen zorgverleners?
In 2018 werd tijdens het maken van de klantreis duidelijk dat het noodzakelijk is dat kwetsbare ouderen langer comfortabel thuis kunnen wonen. Programma Precies! werkt hier op meerdere fronten aan. Projectleider Nicole van den Broek en Saskia Bakermans vertellen over de ontwikkelingen binnen het project ‘Versterking zorgprogramma kwetsbare ouderen’.
Het is de volksziekte met de hoogste ziektelast en het aantal mensen met dementie verdubbelt tot 2040. De ondersteuning voor ouderen met dementie en hun naasten is in onze regio goed vergeleken met landelijke cijfers. Maar het kan op onderdelen nog veel beter.
In de afgelopen periode zijn er grote stappen gezet in de verdere ontwikkeling en uitrol van het online platform voor de digitale Zelfredzaamheidskoffer. De koffer met vele handige hulpmiddelen. Zo kunnen ouderen en hun mantelzorgers gemakkelijk alles bij elkaar vinden over hulpmiddelen en ondersteuning bij (langer) zelfstandig thuis wonen.
Veel 'WLZ-cliënten' in Zuidoost-Brabant krijgen verpleegzorg thuis, mede door het beperkte aantal verpleeghuisplaatsen. Vooral voor mensen met dementie zijn er grote wachtlijsten. Dat blijkt uit een analyse van verpleegzorg door het zorgkantoor in onze regio.
De noodzaak voor zorg op afstand en het digitaal delen van cliënt-informatie kwam tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling. Hoe houden we dat vast? Door samen ervaringen te delen, zoals tijdens het 'live streaming inspiratie event' op 2 juli met 130 deelnemers.
Tijdens het Breed Bestuurlijk Netwerk van 22 maart jl. is afgesproken dat we een verdere verkenning gaan doen naar OZOverbindzorg. Ook hier zijn we weer begonnen bij de cliënt en medewerker en vonden er in juni vijftien interviews plaats.
In ‘Archipel in het Bijzonder’ verscheen een mooi achtergrondartikel over de regionale samenwerking rond kwetsbare ouderen met Monique Hertogs, Ellen Huijbers, Colette de Vries en Serge Roufs.
We hebben er allemaal mee te maken: verstopping in de (spoed)keten van zorg en al het werk en de schrijnende situaties die dit met zich meebrengt. Er heerst een breed gevoel van urgentie om dit te veranderen en hier gezamenlijk de schouders onder te zetten.